Sunday, January 16, 2011

besday gurl....

17 Januari 2011......Dedikasi ini khas buat anak ibu yang ibu sayang....besday aina nabilah..anak pertama aku...alhamdulillah sayang...ibu dapat membesarkan kakak dengan penuh kasih sayang insyaallah...dah 4 tahun sayang...bulan pertama kakak bersekolah...dan kakak lah orang pertama yang menyambut hari lahir kat sekolah.....Tadika JAIM.. Pagi-pagi dah claim Kek Barbie Gurl kat aku...pantang janji..mesti kene tunai punyer...


17 Januari 2007.....ibu lahirkan kakak..YA Tuhan....mcm ni rupenyer org nak bersalin....nak sharing sikit pengalaman pertama aku....punyer ler bersemangat nak dapat baby ...anak pertama kann...jadik...aku ni penakut+kecut perut+konon2 nak cepat bersalin biau senang bile dah lepas....JAdikk...bile perut sakit sikit jerk..aku buat kelam kabut akue...buat2 sakit mcm dah nk terkeluar dah...tup2...p la klinik..suruh ler doktor seluk...dktor kate dah bukak 1cm..wahhh...pertama kali mase tue...xcited ler...aku pun ckp kat en suami..bang2 dktor kate bile2 mase bleh kuar...waaa...laki aku pun ape lagik..jom2 p sepital...semangat..semangat...sampai sepital dah nk dekat tghari dah...yang xbleh blah tu siap p kat kecemasan...aduhh....(bile imbas balik nak terkencin aku tergelak)...pastu atenden kat kecemasan tu soh  labour room.....nurse2 kat labour room sume terkejut..pesal plak laki aku y tolak naik kerusi roda bukannyer nurse dari wad bersalin....tup2..aku kene tendang p wad dulu..sbb labour room Full...lepak kat wad...sakit makin lame,makin xsakit plak..aduhh...aku kene tahan kat wad...hari2 menangis..sbb xbersalin2...dan sebab kat wad tu silih berganti beranak..yang aku xberanak2....5 hari tahan kat wad...cian bapak mertua aku ngan mak mertua kejap2 dtg jenguk aku..cucu sulung....sampai naik malu plak...tu laa..kwn2..lain kali jgn minum air selusuh dulu....org pandai sgt....aku p minum air selusuh sampai sebotol abih..(akibat xdengar ckp nie ler)...org tua2 ckp kalau highway ko dah bukak 5km eh 5cm ker..baru ler bleh minum air selusuh.....ngeeee...nak dijadik kan cerite..hari yg ditunggu2 dah tibe...bile doktor tlg pecahkan air ketuban aku..sbb dah kesian sgt dgn aku..aku sampai mintak masuk kan lah ape2 biau dia bukak...dktor plak xbg sbb aku xde ape2 risiko..so xpayah nk masuk ubat ke hape ker....bile tibe jer bilik rawatan utk seluk dah bukak bpe cm..aku pun berdoa..bukak la..bukak la.ya Allah...bukak lah...tup2..dktor buat muke cemas...ermm dah 4 cm lah...wah aku xcited x henggat...yer ker dktor..betul ker...mane xnyer dah 5 hari kat wad..org sehari dah bersalin aku 5 hari xbranak2....kelam kabut tipon laki aku...buat lagi kelam kabut..."bang2 dah masuk labour room nie cepat dtg"..waaaa...xcited sgt aku xnak minum setitik air,xmkn ape2 pun...sebutir nasi pun xmasuk dlm perut aku...12.00tghari aku masuk labour room...3.30 ptg still 4cm....5.30 still 4cm lai...tensionnyer aku waktu tue....ya Allah....tapi alhamdulillah sakit semakin sakit...sbb air ketuban dah pecah..dktor pecahkan awal konon2 bukak jalan lah..biau cepat...ermmm...hampa lagi....bile nmpk muke dktor jer..aku cemas nak mampuss...nk tunggu jwpan dri dktor...bile seluk jer...4cm....arrgghhhh...aku berdoa dlm labour room tu..dah mcm2 doa dah aku bace....aku xtahan sakit sgt2..menitis air mate...tapi jalan x bukak..aku mintak bagi ubt tahan sakit lagi.mereka bagi aku gas utk tahan sakit.(gas tu pun bukan tahan sakit pun....itu bagi pernafasan     jer)...jam dah menunjukkan 6.30 petang...baru bukak 5cm...bile jam dah 8.30 mlm...dktor ckp kalau masih xbukak lai hantar ke bilik bedah...waaaaa...xnakkkk...aku berdoa lagi...akhirnye.........5cm bertukar jadik 9cm..aku dah xtahan....xtunggu2 lagik...terus jer teran...arghh..ya Allah....Syukur pada mu aku dah pun melahirkan anak perempuan....yg beratnyer 2.75kg....ya Allah..mcm ni ker mak aku lahirkan aku...begitu susah....bertarung nyawa....demi nk melahirkan seorang anak....besar sunggh kurniaan mu ya Allah...xternilai ya Allah....ni lah rezeki selepas aku hidup alam rumahtangga....alhamdulillah aina keluar dgn sihat dan cukup sifatnya...menitis airmate bile dia dalam dakapan aku selepas aku melahirkan dia...terus terbayan suami aku..mcmane raut wajah dia..seorang ayah..dan aku seorang ibu...syahdunya...syahdu dgn kurniaan Allah...Bahgianyer kami.....Tuhan je yang tahu....mmg impian aku nak sgt2 ank perempuan...Tuhan makbulkan permintaan aku..syukur padamu Ya Allah....dan kini..aina dah berusi 4 tahun....jauh lagi mase untuk kakak jadi insan yang cemerlang,anak yang solehah...insyaallah...


Dan hari ini...ibu buat kakak bahgia.....ibu celebrate befday kakak kat sekolah....betapa gembiranya dia disamping kwn2 dia...menunggu dan terus menunggu aku dtg.....sampai xselera makan..tunggu aku dekat depan pintu Sekolah dia...cian dia...dan hari ini ibu dah tunaikan janji ibu...ibu doakan kakak jadik anak yang solehah,jadi anak yang cerdik pandai...,ibu doakan kakak membesar dgn sihat syg....ibu , abah dan aqil sayang kakak sangat2...,..sangat2....muuuuuuaaahhhhhh......layannnn.....



 ni time rest..tgh minum pagi..dan tertejut bile aku dtg...terus cium aku..mekaseh ibu..waaa..terharunyer...


terus xnak makan nampak aku pegang kek ...



Baca doa sebelum makan..


 kek barbie gurl dia..

 keseron0kkan melanda aina bile dikelilingi kawan2 sekolah....




 Ibu yang xcited potong kek...huhu..
dan petang ni kiter tuntut janji abah blanje kakak dan celebrate befday kakak kat luar...
Happy besday sayanggg.......we luv u....




0 comments:

Post a Comment