Sunday, January 16, 2011

try test....

TRY TEST???kan ke same jer lebih kurang maknernyer... saya nak sharing sedikit tentang menariknye hujung minggu saya...haha...seronok sangat sebab ape yang saya nak buat terhasil......saya mmg suke sangat makan apam indon yang rase dia lembut, gebu gebas,mantop....terase2 hingga ke tekak waktu saya menceritakan betape sedap hingga menjilat jari jemari. ..saya tak penah pun mencobe untuk membuat kerana penyakit malas saya datang...biasenyer tau dah siap dan makan jer... tapi sabtu dan ahad minggu ni sangat berbaloi cuti saya...saya berjaya membuat apam tu yang saye xdapat nak makan banyak...baru letak untuk disejukkan tgk2 dah lesap...sebab...si tukang makan dah duk kat dapur dari awal hingga akhirnye...siape lagi kalau bukan mereke dan anak2 mereke...bile soh tolong..mcm2 alasan....bile soh makan....melekat berejam2 pun takpe.....ngee....

tapi saye seronok kerana apam tu menjadi...kalau lah ditakdirkan waktu tu xbrape nak jadik...mesti saya malas nak wat lagi...dua hari berturut2 saya buat..jadi seronok pulak..masak untuk tengahari xhenggat langsung..duk sibuk teruskan perjuangan buat apam tu..dapat permintaan ramai..kui3..sebab apam tue...lembut dan xder cacat celanyer...wah....tekan lift naik sendiri nampakkkkkk......yelah sape lagi nak puji diri sendiri...sendiri la pujikan.....hahaha... try laa...mmg berbaloi2 lah...resepinyer seperti kat bawah nie:_

5biji telur
1/2 baking powder
1/2 ovallete
300grm tpg
300rm gula castor
250ml santan(kotak pun xpe)
1/2 esen vanilla
sedikit pewarna..ikut suka kalau nak banyak colour pun buleh..




mule2.....putar telur + ovallete sampai kembang , pastu masukkan gule sedikit demi sedikit , masukkan esen vanilla , masukkan santan sedikit demi sedikit , last skali masukkan tpg + baking powder yg dah di ayak tadi dan putar sekali..then masukkan pewarna..kukus dlm 20-30 minit...

saje buat 3 colour nmpk cam menarik jerk..



siap sedia untuk dihidang & di makan...

selamat mencube..pasti kemaruk cam saye...wahhhh...

0 comments:

Post a Comment